-
BiographyBorn in 1989 in Amiens, France. Lives and works in Paris.In collaboration with Galerie Papillon, Paris.Raphaëlle Peria uses the image as a support to carry out a work of the order of the drawing. For the past few years, she has been developing a scratching technique that she uses to reveal new forms and elements of the photograph that are most evocative of the subject she is approaching. Landscapes, natural elements and ecosystems are at the heart of her artistic approach and are the starting points for her travels.By scratching, she lets the white appear. This technique by withdrawal summons the memory of the presence of living beings and elements that inhabit natural environments.
-
Works
Raphaëlle PERIA
Colpophyllia, 2020Painting, scratching on photography
Peinture, grattage sur photographie
105 x 70 cm
Courtesy Raphaëlle Peria & Galerie PapillonCoral bleaching, or coral whitening, is an alteration of the pigmentation of corals caused by thermal stress. This stress is due to the increasing temperature of the oceans, linked to climate change, for which humanity is now primarily responsible.
Within the series of images that make up the "Fluo Bleaching" exhibition, I scrape the surface of the photograph to remove the colors from the corals while emphasizing their forms, which then become ghostly. Perhaps they are already harbingers of what will happen to all of our coral reefs if humanity continues to pollute its environment.
The act of scraping parallels the depigmentation suffered by the corals. In contrast, fluorescent stains appear on the images. These shapeless stains are metaphors for our pollutions. They drain the color from the coral and parasitize the image. Only a few corals persist, detached from the images like collages. They seem to float out of their devastated natural environment. These corals are the ones that each time give their titles to the works. The series can be read as a scientific classification of these threatened species.
As a culmination of the bleaching process, the series "The Color Thieves" shows black and white images with violently contrasting fluorescent shapes that the viewer can gradually recognize as remnants of plastic bags. Perhaps the same bag that they once left lying on the beach.
Le coral bleaching ou blanchiment du corail est une altération de
la pigmentation des coraux créé par un stress thermique. Ce
stress est dû à l’augmentation de la température des océans, liée
au réchauffement climatique dont l’Homme est aujourd’hui le
premier responsable.
Dans l’ensemble d’images qui composent l’exposition « Fluo
Bleaching », je gratte la surface de la photographie pour retirer
aux coraux leurs couleurs tout en soulignant leurs formes qui
deviennent alors fantomatiques. Peut être sont elles déjà
annonciatrices de ce qui adviendra à l’ensemble de nos récifs
coralliens si l’Homme continue de polluer son environnement.
Le geste du grattage est parallèle à celui de la dépigmentation
subie par les coraux. A l’inverse des tâches peintes en fluo
apparaissent sur les images. Ces tâches informes sont les
métaphores de nos pollutions. Elles aspirent la couleur du corail
et parasitent l’image. Seuls persistent quelques coraux qui se
détachent des images comme des collages. Ils semblent flotter
hors de leur milieu naturel dévasté. Ce sont ces coraux qui
chaque fois donnent leurs titres aux œuvres. L’ensemble peut se
lire comme une classification scientifique de ces espèces
menacées.
Comme un achèvement du processus de blanchiment, la série
« Les voleurs de couleurs » montre des images en noir et blanc
sur lesquelles se détachent violemment des formes fluos que le
spectateur peut reconnaître petit à petit comme étant des restes
de sacs plastiques. Peut être ce même sac qu’il a laissé trainer
un jour en bord de plage.1of 12Exhibition Views-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Vogue au creux des valleuses", 2024.
Solo show, Musée Michel Ciry, Varengeville-sur-Mer. Festival Normandie Impressionniste 2024.
Courtesy Galerie Papillon
© Sindbad Malandrin
-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Que reste-t-il", Villa Pérochon (Niort), 2021.
Courtesy Galerie Papillon
© Claire Dom
-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Que reste-t-il", Villa Pérochon (Niort), 2021.
Courtesy Galerie Papillon
© Claire Dom
-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Marinus Asiaticus", 2017.
Solo show, Galerie Papillon, Paris
Courtesy Galerie Papillon
© CPGA Luccicanza
-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Fluo Bleaching", 2020.
Solo show, Galerie Papillon, Paris
Courtesy Galerie Papillon
-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Fluo Bleaching", 2020.
Solo show, Galerie Papillon, Paris
Courtesy Galerie Papillon
-
Raphaëlle Peria - vue de l'exposition "Fluo Bleaching", 2020.
Solo show, Galerie Papillon, Paris
Courtesy Galerie Papillon
VideoInterview de Raphaëlle Peria, artiste en résidence au Frac Picardie en 2022© FRAC Picardie Dans l'atelier de Raphaëlle © LE SILO U1